شماره های تماس:۰۹۰۲۲۰۰۲۳۴۲ - ۰۹۳۵۰۵۹۰۰۷۴ - ۰۷۶۳۲۲۱۱۳۰۳
مهارت کنترل خشم

 خشم احساسی است که به صورت بدنی (جسمانی) و هیجانی ابراز می شود. خشم واکنش طبیعی ارگانسیم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود. این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را دربرگیرد...

 

تعریف خشم:

خشم احساسی است که به صورت بدنی (جسمانی) و هیجانی ابراز می شود. خشم واکنش طبیعی ارگانسیم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود. این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را دربرگیرد.

همانطور که گفته شد، خشم احساس طبیعی و لازم است، ولی وقتی شدت آن خیلی زیاد باشد، به کرات اتفاق بیفتد و نحوه ابراز خشم توسط فرد مناسب نباشد، می تواند مشکل ساز شود.

علائم هشدار درمورد خشم:

علائم جسمانی همراه با خشم عبارتند از؛

- افزایش ضربان قلب

- افزایش فشار خون

- گشاد شدن مردمک چشم

- منقبض شدن عضلات

- تغییر رنگ چهره (سرخ شدن یا رنگ پریدگی)

- داغ شدن یا یخ کردن

- بی حس شدن برخی قسمت‌های بدن

- تغییر تنفس

هر فرد درهنگام عصبانیت برخی ازاین علائم را تجربه می کند.

موقعیت‌های موجد خشم:

برای اینکه بهتر بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم، ابتدا باید بدانیم که در چه موقعیت هایی بیشتر احتمال دارد که عصبانی شویم.

جالب است که بدانیم در اکثر مواقع، افراد آشنا و موردعلاقه بیش از بیگانگان باعث خشم ما می شوند. معمولا خشمی که ناشی از رفتارافراد نزدیک به ماست، پایدار تر و شدیدتر از خشمی است که نسبت به افراد بیگانه یا کسانی که موردعلاقه ما نیستند، داریم.

اما چه عواملی باعث خشم ما می شوند؟ گفته می شود که عامل اصلی در تمام موارد خشم، ناکامی می باشد؛ یعنی اینکه فرد به دلیلی نتوانسته است به خواسته خود برسد. عللی که معمولا افراد برای خشم خود بیان می کنند شامل موارد زیر است؛

1) قطع شدن یک کار موردعلاقه

2) مورد ظلم واقع شدن

3) مسخره یا تحقیرشدن

4) قرار گرفتن در معرض پرخاشگری از جانب دیگران

5) مورد بی اعتنایی یا بی توجهی قرار گرفتن

6)  گول خوردن

7) آسیب دیدن از طرف دیگران(عمومی - غیرعمومی)

شیوه ابراز خشم:

افراد مختلف به هنگام احساس خشم به اشکال گوناگونی رفتار می کنند. برخی افراد به هنگام احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می دهند. برای مثال:

باصدای بلند داد می زنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند، وسایلی را پرت کرده یا می شکنند. به عبارت دیگر؛ با رفتار خود به نحوه ی به دیگران یا وسایل آسیب می زنند.

برخی افراد علیرغم احساس خشم، کاری نمی کنند که فرد مقابل آسب بزنند، ولی احساس خود را نشان داده و خواسته خود را ابراز می کنند. به این رفتارها، رفتارهای قاطعانه می گویند.

رفتارهای قاطعانه رفتارهایی هستند که فرد با استفاده ازآنها احساس و خواسته خود را ابرازمی کند، بدون اینکه به حقوق دیگران لطمه ای بزند.

شیوه‌های عملی برای کنترل خشم:

الف) آرام سازی:

تنفس عمیق، اینشیوه یکی از انواع تکنیک های آرام سازی است. شما می توانید از هریک از تکنیک های آرام سازی که بخواهید استفاده کنید. تمرینات یوگا، تمرکز ذهن و ...می توانند مفید باشند.

ب) تغییر خودگویی‌های منفی:

قبلا دیدیم که تفسیر ما از موقعیت و آنچه که به خود می گوییم می تواند باعث خشم یا آرامش ما شود. بنابراین هنگام خشم به آنچه که به خود می گویید توجه کنید. دقت کنید که آیا می توان به نوع دیگری به موضوع نگاه کرد؟

به مثال های زیر توجه کنید؛

افتضاح است. وحشتناک است همه چیز خراب شد:

خیلی بد شد. حق دارم ناراحت باشم، ولی دنیا به آخرنرسیده.

 

همیشه همینطوراست. هیچ وقت ملاحظه مرا نمی کند:     

رفتار بدی داشت می توانست، بیشترحال مرا رعایت کند.

 اصلا به فکر من نیست

 

ج) ایجاد تغییر در محیط:

گاهی عوامل موجود در محیط در میزان خشم ما تاثیر دارند. پس اگر عصبانی هستید؛ سعی کنید برخی عوامل محیط را تغییر دهید. مثلا؛ برای کاهش سر و صدا،تلوزیون یا رادیو را خاموش کنید،نور را تنظیم کنید،اطراف خود را مرتب کنید.

گاهی نیز ترک موقعیت موثر می باشد به خصوص اگر احتمال می دهید که ادامه حضور شما در آن محیط ممکن است باعث درگیری شود،می توانید محیط را ترک کنید.

 

د) خشم خود را به شیوه سازگارانه‌ای ابراز کنید:

یکی دیگر از شیوه هایی که در کاهش خشم بسیار موثر است ابراز قاطعانه خشم است. کنترل خشم به این معنی نیست که اصلا خشم خود را نشان ندهید، بلکه شامل ابراز خشم به شیوه‌ای سازگارانه است.

رفتار قاطعانه (جراتمندانه) رفتاری است که شما به وسیله آن می توانید بدون انجام رفتار های پرخاشگرانه، به دیگران نشان دهید که از آن ها رنجیده یا عصبانی شده‌اید.


 34,    30  آبان  1397 ,   مقالات
مدیریت وب سایت

فتانه آقایی هستم ، بیش از 15 سال تجربه در زمینه روانشناسی و مشاوره ، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طلوع آرامش با مجوز رسمی به شماره 676-م از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و نیز با مجوز رسمی مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با داشتن تیمی مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات می باشد.

نظر دادن

درباره ما

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طلوع آرامش با مجوز رسمی به شماره 676-م از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و نیز با مجوز رسمی مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با داشتن تیمی مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات می باشد.

سیستم پرداخت :

مجوزهای مرتبط

تماس

آدرس : استان هرمزگان، بندرعباس، چهار راه فاطمیه، جنب مسجد فاطمیه، ساختمان پزشکان فاطمیه، طبقه پنجم، واحد ۱۸
تلفن: 32211303 (076)
همراه: : 09022002342 - 09350590074 

عضویت در خبر نامه

از جدیدترین محصولات و اخبار این مرکز مطلع شوید: