شماره های تماس:۰۹۰۲۲۰۰۲۳۴۲ - ۰۹۳۵۰۵۹۰۰۷۴ - ۰۷۶۳۲۲۱۱۳۰۳
مهارت مقابله با همسر عصبانی

مهارت مقابله با همسر عصبانی

به آن بخش از انتقاد که فرد منتقد بیشتر برآن تاکید می کند، توجه کنید و سعی کنید بفهمید چرا او به خاطر آن ناراحت شده است...

 

واکنش های سه گانه بر اثر نگرش های مختلف:

الف) پرخاشگری: نیازهای شما مهم‌اند و همیشه از نیازهای افراد دیگر مهمتر هستند.

ب) انفعال: نیازها و خواسته‌های شما نسبت به نیازها و خواسته‌های دیگران کم

اهمیت ترند.

ج) جراتمندی: شما حق دارید به دنبال برآورده ساختن نیازهای خودباشید و دیگران نیزحق دارند نیازهای خود را پی جویی کنند.

رفتار جرأتمند:

  • همسر: اینجا خیلی کثیف شده! نمی توانی لوازم خود را از اینجا برداری؟ به غیر از صدای مداوم آن تلوزیون، نمی توانی کاری انجام دهی؟
  • پاسخ پرخاشگرانه: اگر اینجا این قدر کثیف است، چرا ول نمی کنی بروی؟ ودیگر برنگردی!
  • پاسخ منفعلانه: متأسفم آنها را جمع می کنم، همه چیز درست می شود.
  • پاسخ جرأت مندانه: اینجا شلوغ است، امروز روز سختی داشتم، بگذار یک نوشیدنی بخورم، بعداً می توانیم اینجا را مرتب کنیم.

 

نحوة پاسخ دادن به انتقاد:

  • بررسی
  • تصدیق
  • منحرف کردن
  • محدود سازی صدمه

 

  • بررسی:

به آن بخش از انتقاد که فرد منتقد بیشتر برآن تاکید می کند، توجه کنید و سعی کنید بفهمید چرا او به خاطر آن ناراحت شده است.

برای این که بفهمید منتقد شما چه احساسی دارد، به چه چیزی فکر می کند یا چه چیزی می خواهد، می توانید از رفتارهای مشابه قبلی او کمک بگیرید.

برای آگاهی کامل از قصد منتقد خود، به بررسی کردن ادامه بدهید.

 

  • تصدیق:

موقعی که انتقاد از شما درست است، بهترین راه این است که آن҅را به سادگی تصدیق کنید.

ممکن است همسرتان بخواهد برای اثبات جرأتمندی خود، دعوایی به راه اندازد و تأیید انتقاد از طرف شما می تواند از این وضعیت پیش گیری کند.

هنگامی که تصدیق می کنید آن‌را طعنه‌آمیز نگویید.

سعی نکنید عذرخواهی کنید یا برای رفتارتان دلایلی بتراشید.

شما بچه نیستید؛ مجبورنیستید رفتار خود را به روش دوران کودکی خود توجیه کنید.

اگر فکر می کنید شرح دادن دلایل رفتارتان در ایجاد ارتباط جرأتمندتر به شما کمک می کند ومی‌دانید همسرتان به آنها گوش خواهد دادمی توانید، این کار را انجام دهید اما مجبور نیستید.

 

  • منحرف کردن:

موقعی که فرد مقابل به منظور تخریب و تحقیر کردن از شما انتقاد می کند، منحرف کردن راهکاری مفید است.

تغییر بحث از محتوا به فرایند:

بحث را از موضوع گفتگو(محتوا) به آنچه بین شما رخ می دهد(فرایند)، تغییر می دهید. این راهکار به ویژه زمانی که با صدای بلند بحث می کنید و هیاجانات شدید مانع ارتباط مؤثر می شوند، یا موقعی که موضوع اصلی موردتوجه قرار نمی گیرد، بسیار مفید است.

در این راهکار، احساس ها و افکار خود را در آن لحظه ابراز می کنید. مواظب باشید جملات خود را مثل طرف مقابل انتقادی و با حالت حمله بیان نکنید.

 

واکنش جرأتمند:

 

              تأکید فرد منتقد، بدون حمله به او و مخالفت با او بدون عصبانی شدن

 

 به تاخیر انداختن جرأتمندانه پاسخ:

  • به جای اینکه حتماً بلافاصله به انتقاد جواب دهید مهلتی را تعیین کنید.
  • وقفه، خواه بمدت چند ثانیه یا چند ساعت، به شما اجازه می دهد آرام شوید، درمورد آنچه گفته شد به دقت فکر کنید، برخی از راهکارهای مقابله‌ای خود را فعال سازید و پاسخ خود را آماده کنید.
  • در شرایط دعوا، امتناع از جواب دادن می تواند از تشدید عصبانیت جلوگیری کند. نیازی نیست عذرخواهی کنید یا توضیح دهید فقط پاسخ خود را به تعویق اندازید.

 

 

بررسی انتقاد و یافتن موارد درست و تأیید آنها:

از لابلای حرف های فرد منتقد، موارد درست راتأیید کنیم. برای یافتن قسمتی از انتقاد که ممکن است درست باشد باید بادقت به حرفهای فرد منتقد گوش کنید.

 

موافقت با قسمتی از حرفها: یعنی بخشی از انتقادها را که موافق هستید، تأیید کنید و بقیه را نادیده بگیرید. شما می توانید در عین حال که اصل انتقاد را مورد توجه قرار می دهید، تعمیم‌های بیش از حد مثل هرگز، همیشه را اصلاح کنید.

         مثال:

                   همسر: اینجا خیلی کثیف است و تو هیچ توجّهی نمی کنی.

                   شما : حق با توست، خانه خیلی شلوغ است.

 

موافقت احتمالی: تأیید می کنید که احتمال دارد انتقاد فرد مقابل درست باشد.

مثال: احتمالاً من به اندازة کافی درمورد تمیز نگه داشتن خانه توجه نمی کنم.

 

 

موافقت با اصل موضوع : عنوان می کنید که اگر شرایطی که همسرتان توصیف می کند وجودداشته باشد، پس نتیجه گیری او می تواند درست باشد اما تأیید نمی کنید و که آن شرایط وجوددارند یا نه.

     مثال:

          همسر: اگر برای زهرا بیشتر وقت صرف نکنی، هرگز ارتباط خوبی با او نخواهی داشت.

             شما : حق با توست، اگر من برای او وقت نگذارم، رابطه خوبی با او نخواهم داشت.

 

 

 

محدود سازی صدمه:

باید سعی کنید به کمترین میزان ممکن در معرض عصبانیت همسرتان قرار بگیرید و نگذارید عصبانیت او به عزّت نفس شما صدمه بزند.

 

نکات مهم

  • مهم است که همسرتان مشکل را تأیید کند و عنوان کند که آماده است برای برخورد با عصبانیت خود اقدامات لازم را انجام دهد.
  • مهم است که همسرتان مشکل را تأیید کند و عنوان کند که آماده است برای برخورد با عصبانیت خود اقدامات لازم را انجام دهد.
  • اگر مهارتهای ذکر شده فایده ای نداشت باوجود اجرای درست این مهارت ها بازهم نسبت به هم زیاد عصبانی می شوید ویا اگر همسرتان از پذیرفتن مسئولیت خشونت امتناع می‌کند، بهتراست ازیک زوج درمانگرماهر کمک بگیرید.

 

 

برگه پاسخ به انتقاد:


 52,    30  آبان  1397 ,   ازدواج و خانواده
مدیریت وب سایت

فتانه آقایی هستم ، بیش از 15 سال تجربه در زمینه روانشناسی و مشاوره ، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طلوع آرامش با مجوز رسمی به شماره 676-م از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و نیز با مجوز رسمی مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با داشتن تیمی مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات می باشد.

نظر دادن

درباره ما

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طلوع آرامش با مجوز رسمی به شماره 676-م از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و نیز با مجوز رسمی مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با داشتن تیمی مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات می باشد.

سیستم پرداخت :

مجوزهای مرتبط

تماس

آدرس : استان هرمزگان، بندرعباس، چهار راه فاطمیه، جنب مسجد فاطمیه، ساختمان پزشکان فاطمیه، طبقه پنجم، واحد ۱۸
تلفن: 32211303 (076)
همراه: : 09022002342 - 09350590074 

عضویت در خبر نامه

از جدیدترین محصولات و اخبار این مرکز مطلع شوید: